Muzykoterapia w zabawie
Terapia muzyką to przede wszystkim zabawa, która dziecko zaciekawia, pochłania, daje poczucie bezpieczeństwa i jest źródłem wielkiej przyjemności oraz radości. Zabawa, która ponadto daje dziecku możliwość pozawerbalnego kontaktu nie tylko z prowadzącym zajęcia ale i z pozostałymi uczestnikami zabawy. Silnie wpływa na jego emocje, rozwija i wyostrza zmysły słuchu, wzroku oraz dotyku. Dzięki temu realizowany jest główny cel tych zajęć, a mianowicie: usunięcie lęku, poprawa nastroju, odreagowanie napięć, wyciszenie, pobudzenie wyobraźni, poprawa relacji z członkami grupy.
Podczas zajęć wykorzystuje się różne metody, m.in.: E. J. Dalcroze’a – metodę rytmiki, C. Orffa – muzyczne zabawy z dźwiękiem, z instrumentami perkusyjnymi oraz M. C. Knillów i W. Sherborne – zabawy na poznanie siebie i kontakt z rówieśnikami. Bazując na Pedagogice Zabawy organizuje się także tańce integracyjne (Klanza), improwizacje taneczno-rytmiczne oraz zabawy z piosenką.
Zajęcia grupowe przygotowywane są na podstawie elementów strukturalnych muzyki, tj. rytmu, melodii, dynamiki, harmonii oraz barwy i tempa tak, aby rozwijały u dzieci naśladownictwo, percepcję, motorykę dużą i małą, koordynację wzrokowo-ruchową, działania poznawcze oraz uspołecznienie.